Hilmar Fredriksen
Sjekkliste beregnet på veggobjekter og skulpturer:
-
Tingene kommer før du vet ordet av det. Det første er ofte det beste.
-
Jeg kjøper ikke materialer med tanke på å lage noe - ”Man tager det man haver”.
-
Jeg foretrekker å ta malinga rette fra boksen, uten å blande.
-
Gjentakelse er et problem. Det er stor forskjell på å skape og å produsere.
-
Ikke gjør for mye ut av det. Materialiteten svekkes dersom bearbeidelsen blir for høy.
-
Tilfeldigheten og slumpen kan ikke overvurderes.
-
Jeg komponerer ikke. Jeg tar valg som følger de bestemmelsene som gir seg ut i fra materialet jeg fant. Valgene blir de begrensningene som bestemmer tingenes plass. Jo færre valg jo bedre.
-
For meg er ikke det ene arbeidet bedre enn det andre. De er alle like gyldige.
-
Det går ikke an å lage kunst ut i fra regler. Kunst bør ikke være noen kunst.
-
Tomgang (ledigang) er roten til alt godt
Hilmars verk er i dialog med Constantin Brâncuși Endless Column fra1918. Utformet med"kron og mynt" prinsipp, der myntsiden bestemmer hvordan strukturen endres oppover søylen. Den er skal stå i dialog med furutrærne med sine rake og beste stammer.
Hilmar Fredriksen (1953) regnes som en pioner innen norsk performance. Han har for øvrig virket innenfor et bredt felt som innbefatter maleri, skulptur, video, installasjon, objekt, konseptkunst og scenografi. Hans arbeider beveger seg uanstrengt mellom momenter fra hverdagslivet og hans egen interesse for vitenskap, religion og moderne kunst. Når disse forestillingene sammenstilles, oppstår gjerne en form for humoristisk lek med elementene. I årene 1985 2006 samlet han ideer fra dette billedvokabularet i flere serielle verk kalt «Kartoteket». Verket er i 2020 antatt på Høstutstillingen.
Hilmar Fredriksen, norsk billedkunstner, utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, Statens kunstakademi og Kunstakademiet i Düsseldorf (1980).
I tillegg til å ha laget malerier, skulpturer, videoer, installasjoner, objekter og konseptkunst, har han laget scenografi for Nationaltheatret. Han regnes også som en pioner innen norsk performance. Av hans kjente verk kan nevnes Kommunikasjonsstykke(1979) i tre, jern og brille med speil.