top of page

Ivan Galuzin, billedkunstner og kurator. Har stilt ut ved flere anerkjente norske og utenlandske institusjoner. Hans arbeider finnes i samlingene til Astrup Fearnley Museet, Nordnorsk Kunstmuseum, Preus fotomuseum og andre.

web

Glafira

Jeg var på kunstneroppholdet Circolo Scandinavo i Roma i 2022-2023. Under oppholdet besøkte jeg et stort antall museer, kirker og gallerier for inspirasjon og utvikling av ideene mine. Jeg ble inspirert av relieffene fra Vatikanmuseene, Nasjonalmuseet for forhistorie og etnografi i Roma og begynte å tegne historie om Alexander den store. En middelalderlegende i Alexander-romantikken fikk Alexander, som ønsket å se hele verden, først ned i havets dyp i en slags dykkerklokke. Da ville Alexander den store se utsikten ovenfra. Jeg var så interessert i legenden og hvor lett den historiske karakteren Alexander den store ble transformert til et eventyr om å ha en reise opp i himmelen.

For tiden jobber jeg med en serie “Alexander den store”. Utgangspunktet for serien var et marmorrelieff med Alexander som tar av til himmelen. Den andre historien om Alexanders nedsenkning eksisterer ikke i relieff, det er flere miniatyrer. Så jeg finner ut hvordan det kan se ut. Jeg fortsetter min forskning og nylig fant ut at Dante plasserte Alexander den store i helvetes 7. sirkel, hvor voldtektsmenn, tyranner og røvere plages. De koker i en vollgrav av rødglødende blod. Så jeg vil kombinere historiene til mannen som ble mest kjent for sitt ønske om å underlegge alle nasjoner og vise ham på enorme papirer og tenker på å lage en triptyk.

Nå jobber jeg med forskjellige papirtyper og sjekker hvordan de forandrer seg utendørs.

Skikkelse av Alexander var på relieff, men jeg er interessert i å oversette 3D til 2D-plan og jobbe med store formater, og nå er tegninger 80 x 230 cm. Jeg er imponert over ideen om hvordan bildet av en ekte historisk karakter ble til et eventyr og en myte.

https://glafira.no

Jim Darbu

 

Utdannet med master i visuell kunst fra Khio Jobber Darbu primært med skulptur i alt fra keramikk, 3d print og støpt materiale.Inspirert av tegneserier portretterer han det vulgære og det underfundige. I tillegg driver han ei form for surrealistisk dekonstruksjon, der kroppsdeler blir plukket fra hverandre og satt sammen igjen på uventede måter.

web

Lars Kjemphol

Lars Kjemphol har utviklet en arbeidsmetode som går ut på å improvisere kunstverk av ting han finner på stedet. Denne gangen vil han skape en lysinstallasjon. “Jeg håper dette blir en storartet opplevelse for publikum”, sier Kjemphol.

                           

Kjemphol mener selv han er “så undergrunn at du trolig aldri har hørt om ham.” Kunstneren har de siste tretten årene jobbet med en rekke uttrykk, under ulike pseudonymer, og leter stadig etter nye uttrykk. Gjennom årene har han jobbet med alt fra fotografi, maleri, tegning, installasjon, skulptur, streetart, til performance og videokunst. Han har blant mye annet laget en offentlig basketballbane i Brasil, og har skrevet bøker med tips for kunstnere. Fra 2013 drev Kjempehol Norsk Antikunstsenter for å gi bydel Stovner et kulturtilbud med utstillinger og konserter, og har vært med å grunnlegge Sisyfos minigolfklubb, som lager “kunst for de som ikke visste de likte kunst.” Kunstneren driver også Woodland skateboards, samt datterselskapet Granskau Rullefjæl. Nylig hadde han grafikkutstilling ved Norske Grafikere, og stillt ut i hele første etasjen av kunstmuseet Kube i Ålesund, og laget en maleriutstilling på galleri tm51.

Ole Fredrik Hvidsten

@ofhvidsten, er i hovedsak kommersiell illustratør med base på kunstnerdrevet visningsrom @studiohalv i Oslo. Når han beveger seg inn i egne prosjekter, også kalt kunst, er det med en tegners øyne.

På KunstaRena vil man trolig få en overgang fra egning til skulptur, der Hvidsten arbeider og prøver ut nye materialer. Han ser frem til å utforske treverk som skulpturmateriale. Som kunstner liker han å ha klare planer for hva som skal skje, men vil være åpen for at det kan komme nye impulser.

Mona Grønstad

Se her:

Morten Gran

Se her:

Hilmar Fredriksen

HILMAR VIL HA EN STOR RETROSPEKTIV PÅ LILLEHAMMER KUNSTMUSEUM SOM  ÅPNER 21OKTOBER. MEN HAN HAR ETT PROSJEKT JEG KAN BRUKE BEGGE STEDER  DET ER EN SERIE MED TRESNITT  BYGGET PÅ DELINGER AV EN VERTIKAL FLATE. HÅPER DET KAN LA SEG GJØRE. BESSLEKTET MED FORIGE PROSJEKT VED AT HAN VARIERER MULIGHETER INNENFOR ET SYSTEM. HAN TENKER Å  LEGGE ELEMENTENE I EN RAMME  SOM KANSKJE VÆRE LAVERE ENN DE INNFARVEDE BITENE . MUNCK HAR LAGET ET TRYKK.   ALFA OG OMEGA , DER HAN SKJÆRER UT  ELEMELENE FARGER DE INDIVIDUELT  SETTER DE TILBAKE I PUSSLESPILLET  OG TRYKKER. NOEN BILDER KAN OGSÅ MALES SOM SKILT.

Anne Rolfsen

Anne Rolfsen har en klassisk kunstutdanning fra Statens Håndverk & Kunstindustriskole og Kunstakademiet i Oslo på 70-tallet, der hun studerte tegning og maleri. Hun har i mange år arbeidet med det hun kaller sentralkonstruksjoner, tegnet med blyant og fargeblyanter på rutepapir. Tegningene forholder seg som oftest til et sentrum og utfolder seg på papiret som et kaleidoskop. For henne er disse tegningene et sted der hun har kontroll og kan skape orden og balanse. Hver komposisjon trenger mange timer av kontinuerlig konsentrasjon. Motivene er preget av system, der former, mønster, symbol eller mandala kan relateres til et arketypisk billedspråk, men også minner om tradisjonelle håndverk som klassisk vev og broderi. Gleden ved ornamentikk og det spirituelle er nøkkelord i Anne Rolfsen kunstnerskap. Drivkraften er en lekende tilnærmingsmåte og en lengsel etter skjønnhet og erkjennelse.

På KunstaRena 2023 vil hun trykke  linosnitt med geometriske mønstre.

Liva Mork

Liva Mork jobber med relasjonelle og stedspesifikke prosjekter, som tar utgangspunkt i lokale kvaliteter og særegenheter som historie, natur eller pågående stedsutvikling og – endringer. Mork involverer ofte lokalbefolkning på stedet og tar inn deres kunnskap og innspill. Prosessen er like viktig som det fysiske resultatet, som kan manifestere seg som kunst i landskapet, en utsmykning eller annet. Hun benytter seg av ulike medier og teknikker i kunstnerskapet sitt, tilpasset det enkelte prosjekt. Noen prosjekter gjennomføres og vises lokalt, andre vises på etablerte visningssteder.

Til KunstaRena vil Mork ta utgangspunkt i lokal flora og gammel kunnskap om planters egenskaper og lage grafiske trykk som kan vises i verkstedet. 

 

Liva Mork er utdannet billedkunstner fra Statens kunstakademi/Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har vist arbeider bl.a. på Nitja senter for samtidskunst, Høstutstillingen og Galleri BOA. Sammen med Katja Høst driver hun kunstprosjektet Haugerudbekken, hvor barn og unge gis en stemme i lokal stedsutvikling gjennom arbeid med kunst. Hun er også prosjektleder og kurator for LANDART Gjerdrum, -en festival for kunst i landskapet, sammen med Mari Meen Halsøy.

 

https://www.haugerudbekken.no/

 

https://www.facebook.com/LANDARTnow

 

 

Brynhild Slaatto

«Tau, trådsneller og trestammer»

 

Jeg stiller ut maritimt tau med trådsneller i varierende størrelse og karakter. Trådsneller i tre, med og uten silketråd og et røft tau med spleis, vil i sommer og høst få bo i bjørkeskogen på Gran  / Rena. 

 

Slik liker jeg å prøve ut ulike type materialer og objekter ute over tid, som jeg har et særskilt  forhold til. Det kan være historier som følger gjenstandene, for eksempel barndomsminner eller opplevelser av en hendelse her og nå. 

 

Og jeg er spent på hva som vil skje i møte ute i vind og vær mellom tau, trådsneller og bjørkestammer?

 

https://brynhildslaatto.no

 

 

Yr, Fermin Fortiz bass Morten Gran sax

«Yr»
Yr er en duo bestående av Fermin Fortiz på bass og Morten Gran på saxofoner.

Samarbeidet startet for 3 år siden, hvor de har spilt på kunstfestivalen på KunstaRena.
Musikken var i begynnelsen bygget på skrevne melodier og med looper som et grunnlag ved siden av bass og sax.
Det siste året har duoen kun basert seg på improvisasjon, der begge musikerne følger hverandre i dristige løp og grooves.
Musikken kan høres på som spontankomposisjon, der det manes fram melodilinjer som utvikles og dyrkes. Vi kan ane referanser til den nordiske jazzen, men også strekk mot sør amerikanske referanser.
I samspillet kan en ane det norske fjell-landskapet som strekker seg utover med lange og klare toner, der bassens fingerspill bygger og kryper fremover til begge finner fram til en naturlig slutt.
Det spennende er også når en kan ane mer urbane og sydligere bilder i musikken, hele tiden lavmælt og lyrisk. Noen ganger har basslinjene den ledende rollen, andre ganger stikker saxofonen avgårde og trekker frem melodiene til de oppløses og finner nye bilder å spille på.

Det er tilstedeværelsen i musikken som er essensielt, å være tilstede med øret og lytte, bygge oppunder og være på en musikalsk vandring, som et musikalsk vesen med to ben, det ene er bassen, det andre er saxofonen.

Litt om oss:
Morten har spilt på klubbscener fra 90- tallet og samarbeidet med ulike folkemusikkutøvere, men etterhvert utviklet prosjekter i samarbeide med Terje Evensen, Levi Henriksen og nå sist med Fermin Fortiz. 

Fermin Fortiz er bassist og komponist, opprinnelig fra Mexico City, nå bosatt i Oslo. Han er en musiker med over 19 års fartstid på scenen. Han har delt scene med noen av de største popstjernene i Latin Amerika, og mange av de mest anerkjente jazzartistene i Mexico. Som studiomusiker har han spilt inn over 50 plater, i tillegg til 8 egne plater som solist.

link til musikk på Spotify

bottom of page